افزایش یکباره چندصد درصدی سهم آموزش و پرورش سقز از عوارض ساخت و ساز/ تخلف مالی یا اجحاف حق چند ساله آموزش و پرورش سقز 

افزایش یکباره چندصد درصدی سهم آموزش و پرورش سقز از عوارض ساخت و ساز/ تخلف مالی یا اجحاف حق چند ساله آموزش و پرورش سقز

در روزهای اخیر آموزش و پرورش سقز اقدام به افزایش چند صد درصدی سهم خود از عوارض صدور پروانه ساختمانی ، تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی نموده است که موجب اعتراض بسیاری از شهروندان سقزی شده است.

ه گزارش ده نگی شار:

برابر موادی از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور ، شهرداریها موظفند با تدوین آیین نامه ها و اتخاذ روشهای لازم نسبت به وصول عوارض مصوب که تا پنج درصد عوارض صدور پروانه های ساختمانی ، تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور که شهرداریها را شامل می‌شود را به حساب معین خزانه واریز نمایند.

حال مدتی است آپ سقز در اقدام به افزایش چند ده برابری عوارض اعلامی از سوی شهرداری کرده ، بگونه ای که عوارضی که شهرداری طبق سنوات گذشته تعیین نموده یکباره افزایش بسیار زیادی را داشته است .

طبق مستنداتی که ده نگی شار رسیده عوارضی همچون پذیره نویسی که شهرداری برای یکی از شهروندان در حدود ۲۰۰ هزار تومان تعیین نموده ، در مراجعه این فرد به آموزش و پرورش ، کارشناس مربوطه اقدام به محاسبه جدید مبلغ نموده که به عددی در حدود ۲ میلیون تومان رسیده است.

در تماس ده نگی شار با شهردار سقز ، سهم آموزش و پرورش را ۵ درصد از عوارض پایه عنوان کرد و افزود این سهم فقط از عوارض پایه بوده و شامل همه عوارضهای شهرداری که بالغ بر ۱۵ عوارض است نمیشود.

گویلی افزود:سهم تا ۵ درصد عوارض پایه پروانه ساختمانی یعنی عوارض زیر بنا و پذیره و بحثی از *کلیه* عوارضات که مودی به شهرداری پرداخت میکند نیست و مواردی همچون تراکم فروشی و تخلفات ساختمانی و جریمه کمیسیون را شامل نخواهد شد و قانونا آموزش و پرورش نمی تواند بدون مبنای قانونی از کل عوارضات قدرالسهم دریافت کند اما در صورتی که تفاهم نامه ای در حد وزارت خانه ها صورت گرفته شده باشد میتوانند همانند سازمان تأمین اجتماعی از شهرداری فرم دریافت و سهم خود را محاسبه و وصول نمایند

اما مدیر آموزش و پرورش سقز نظر متفاوتی دارد گلباغی در گفتگویی کوتاه با ده نگی شار ضمن ابراز خرسندی از ورود این رسانه به موضوع ، این افزایش را حق آموزش و پرورش دانست و افزود شهرداری سقز سهم آپ سقز را بصورت گزینشی از عوارضات پرداخت میکند و این کار اجحاف در حق آپ سقز است.

گلباغی در پاسخ خبرنگار ده نگی شار به این سوال که اگر این موضوع قانونی است چرا در سالهای گذشته اجرا نشده ، گفت : سالهای گذشته نیز این موضوع در شورای آموزش و پرورش مطرح شده است.

گلباغی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا استعلامی از بالادستی یا دستگاههای مطلع از این قانون کرده است یا خیر گفت شهرهای های همجوار بدین شیوه کنونی در حال دریافت سهم خود از عوارض هستند و تاکنون استعلامی صورت نگرفته اما جهت روشن شدن موضوع در روزهای آتی نسبت به اخذ استعلام در این باره اقدام خواهد شد.

بنظر می رسد راه حل طرح موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش باشد و نتیجه تصمیم ملاک عمل هر دو اداره باشد اما سوالی که باید شهرداری و آموزش و پرورش سقز باید بدان پاسخ دهند این است که اگر گفته سرپرست آپ سقز درست است چرا شهرداری تاکنون نسبت به اعاده حق آموزش و پرورش کوتاهی کرده و مدیران سابق آپ سقز چگونه بی تفاوت از کنار اجحاف در حق آموزش و پرورش سقز گذر کرده اند و اگر ادعای شهرداری درست است چگونه آموزش و پرورش سقز خودسرانه نسبت به افزایش چند صددرصدی عوارض از شهروندان اقدام نموده است.

 

❌ده نگی شار پیگیر موضوع خواهد بود

 

  • ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجتماعی

ورزشی

تبلیغ

اجتماعی

جهانی