اخبار شهری

حوادث

اخبار

تصادفی

سقز را آب برد/ لزوم بازنگری جدی در اصلاح ، بازسازی ، کنترل و هدایت آبهای سطحی در سقز

سقز را آب برد/ لزوم بازنگری جدی در اصلاح ، بازسازی ، کنترل و هدایت آبهای سطحی در سقز

 

در سالیان اخیر بسیاری از محلات و معابر سطح شهر به واسطه بارش چند دقیقه ای باران به زیر آب میرود و تا بدین لحظه از سوی شهرداری چاره‌ای برای رفع مشکل آب گرفتگی صورت نپذیرفته است.

 

به گزارش ده نگی شار:

با گذشت قریب به ۱۰ سال از بارندگی شدید در تیرماه ۹۴ و بارش ۳۰ میلیمتری باران در کمتر از یک ساعت ، به واسطه وضعيت توپوگرافي سطح شهر،حجم غير قابل كنترلي از روان آبهاي سطحي منجر به بروز آبگرفتگي كلي در سطح شهر و پاره اي نقاط مانند ميدان قدس،خيابان ۳۲ متري، پل قوخ ، كانال فخررازي و …. شد که خسارات مالی فراوانی را به شهروندان و زیرساخت‌های شهری وارد کرد.

 

 

این رویداد میتوانست تجربه مهمی برای شهرداری سقز باشد و با رفع ایرادات از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کند ، اما به واسطه کاهش بارش طی چند سال این موضوع به فراموشی سپرده شد ، ولی همان فراموشی و نبود برنامه ریزی بلند مدت در شهرداری موجب شد با هر بارش در حد نرمال در سقز ، این شهر به زیر آب برود.

 

آنچه که در حال حاضر مشهود است فقدان بهره گیری از تجارب گذشته و راه حل سایر شهرها توسط مهندسین و کارشناسان در این حوزه برای برون رفت از این نابسامانی ها است.

 

سند این ادعا را میتوان در بارش باران و دیدن جداول و نهرهای سطح شهر مشاهده کرد:

آبی که از جداول عبور میکند نصف آبی نیست که از عرض معابر جریان می کند .

تلاقی جداول چندین معبر به یکدیگر بدون خروجی و سرریز آب در معابر

استفاده سلیقه ای و کارشناسی نشده در جانمایی و احداث جوی و کانیوه بگونه ای که در بسیاری از مناطق بالادست همچون تپه مالان ، حاجی آباد ، صالح آباد ، ۳۲ متری ، شهرک بهاران ، شهدا و …. که سرریز آب به معابر پایین دستی و بصورت مکرر روی می دهد ، از جوی های کم عرض و یا کانیوه استفاده شده که همین امر موجب جاری شدن آب در سطح معابر و ایجاد حوضچه های آب در خیابانها میشود.

تداخل بخش زیادی از کانالهای آبهای سطحی و فاضلاب شهری منازل

انسداد بسیاری از کانال هدایت آبهای سطحی همچون کانال خیابان شریعتی (پشت آموزش و پرورش)

ناهمخوانی دریچه های تخلیه آب که با کمترین سرریز دچار گرفتگی و انسداد میشوند.

شیب بندی غلط جداول و معابر

عدم تذکر و نظارت کافی بر ساخت و سازها به گونه ای که حجم بالای مصالح دپو شده در پیاده رو و خیابانها با کمترین جریان آب به‌حرکت درآمده و موجب انسداد جداول و پل های فلزی و ورود آب به معابر میشود.

ریختن زباله توسط شهروندان در جداول و کنار خیابان و …..

هر چند باید اذعان کرد اجرای پروژه هدایت آبهای سطحی نیازمند طرحی جامع و استفاده از نظرات مشاوران و کارشناسان این حوزه است ، اما سوالی که باید بدان پاسخ داده شود چرا شهرداری نتوانسته با وجود تکرار پی در پی این موضوع راه حلی مناسب را اجرایی کند و گلایه ای نیز به کارشناسان شهرداری وارد است که چرا نتوانسته اند در ۱۰ سال گذشته اقدامی در این راستا انجام دهند، مگر آنها در این شهر زندگی نمی کنند؟؟؟

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجتماعی

ورزشی

تبلیغ

اجتماعی

جهانی